PÖÖRDUMISED

Siin lehel on võimalik näha ja tutvuda pöördumistega, mis tehtud riigikogule, riigikoguliikmetele ja ametkondadele tähelepanu pööramiseks ning parema tuleviku loomiseks meile kõigile.

Sisukord

AVALIK KIRI

18.09.2024

ÜRO-le ei tohi anda meie riigi üle alalist võimu (hädaolukorras)

Lugupeetud Riigikogu liige, Õiguskantsler ja EV Valitsus    

Nõuame ÜRO Tuleviku tippkohtumisel, mis on kavandatud 20.–24. september 2024, Eesti esindajalt ÜRO Tulevikupakti ja Ühise tegevuskava tagasilükkamist.

ÜRO tegevuskava võib kahjustada riiklikku suveräänsust, kuna riike julgustatakse vastu võtma uusi lepingulisi kohustusi. Samas kasvab ka mure üksikisiku vabaduste vähenemise pärast. Tuleviku tippkohtumine on otsustav hetk vabaduste kaitsmisel tsentraliseeritud kontrolli pealetungi eest.

Selle teate eesmärk on edastada kodanikuühiskonna vaatenurki.

  1. Teade kiireloomulise kehtetuks tunnistamise kohta Tuleviku tippkohtumise, Tulevikupakti ja sellega seotud lisade kohta üldsuse teadmiste, osaluse ja teadliku nõusoleku puudumise tõttu
  2. Teade kiireloomulise vaidlusavalduse kohta – alalise võimu kohta, mille ÜRO on ebaseaduslikult omastanud tegelike või kavandatud hädaolukordade haldamiseks, mis on kirjeldatud selle ühises tegevuskavas
  3. Teade kiireloomuliste vastuväidetete kohta ÜRO deklaratsioonile – poliitiline deklaratsioon pandeemiate kohta, mis kuulutati välja 78. ÜRO Peaassambleel, mis ignoreeris 11+ riiki, kes vaikuse murdsid.

 

A. Õigusriik ja rahvusvaheline õigus

1. Ühinenud Rahvaste Organisatsiooni (ÜRO) süsteem on ette nähtud toimima õigusriigi põhimõttel , nagu on kirjeldatud ÜRO ametlikes dokumentides. Selle põhimõtte kohaselt:

  • Kõik isikud, institutsioonid ja üksused (avalikud ja eraõiguslikud) vastutavad seaduste järgi, mis on:
    • Välja kuulutatud avalikult
    • Samamoodi jõustatud
    • Sõltumatult otsustatud
    • Kooskõlas rahvusvaheliste inimõiguste normide ja standarditega

Selle põhimõtte eesmärk on tagada ÜRO tegevuses ja otsustusprotsessides läbipaistvus, vastutus ja inimõiguste austamine. Erandeid ei ole.

  1. Covid-19 peatüki ajal oli ÜRO täielikult teadlik inimõiguste rikkumistest kogu maailmas. See hõlmab karme sulgemisi, riiklikku vägivalda, vaesust ja hävitavat sotsiaalset kriisi. ÜRO ei suutnud esile tõsta ega rõhutada rahvusvahelise õiguse kriteeriume, mida Maailma Tervisenõukogu oma juriidilises lühiülevaates, Hädaseisundite kuritarvitamise ärahoidmine, kirjeldas.

Enne erakorralise seisukorra väljakuulutamist on igal valitsusel kohustus näidata, et väidetav rahvatervise kriis „ohustab rahva elu” ja see oht vastab järgmistele rahvusvahelise õiguse kriteeriumidele, s.o. oht rahva elule peab põhinema:

    1. Olema tegelik või vahetu;
    2. Kaasama kogu rahva;
    3. Asetama ühiskonna organiseeritud elu jätkumise hääbumisohtu;
    4. Olema nii erakordne, et tavalised meetmed rahva tervise ja korra kaitsmiseks on ilmselgelt ebapiisavad.

 

Need kriteeriumid ei olnud Covid-19 puhul täidetud. Teadlikult rikuti rahvusvahelist õigust.

  1. Ühinenud Rahvaste Organisatsioon peab praeguseks olema teadlik liikmesriikide delegaatide vastu tehtud ähvardustest 2024. aasta mais toimunud 77. Maailma Terviseassambleel. Mitme tunnistaja sõnul hirmutati delegaate 2005. aasta rahvusvaheliste terviseeeskirjade muudatustega nõustuma. Ühinenud Rahvaste Organisatsioon ei ole avalikult hukka mõistnud ega püüdnud süüdlasi uurida ja karistada. See süvendab usaldamatust ÜRO vastu.
 
 
 

B. Kokkuvõte ja üleskutse tegevusele

Ühinenud Rahvaste Organisatsioon ja liikmesriikide delegaadid on kohustatud toetama üldsuse osalemist otsuste tegemisel, protsesside täielikku läbipaistvust, inimõigusi nagu väärikus, põhivabadusi nagu sõnavabadus, ja rahvusvahelise õiguse väljakujunenud põhimõtteid.

Kuna avalikkus ei osale põhjalikult ÜRO peasekretäri ühise tegevuskava dokumendi ja tulevikupakti osas, mida võidakse arutada ja vastu võtta tuleviku tippkohtumisel, nõuame meie, inimesed, et see a) tunnistataks kehtetuks, b) vaidlusavaldus ja c) kiireloomulised vastuväited on lisatud 20.–23. septembrini 2024 toimuva tuleviku tippkohtumise aruteludesse ja raportisse.

Tulevikupakti üle peetakse läbirääkimisi koos Tulevaste põlvkondade deklaratsiooni ja Ülemaailmse digitaalkokkuleppega. Kõik viited paktile hõlmavad ka kahte viimast dokumenti, mida ÜRO kavatseb lisada tulevikupaktile.

Tulevaste põlvkondade deklaratsiooni vaikimisprotseduuri on rikutud. ÜRO ei ole muutnud läbipaistvaks, millised riigid deklaratsioonile vastuväiteid esitasid. Kodanikuühiskonnal on õigus teada, millised riigid on vastu avaldanud. Ainus saadaolev teave:

„Sellega seoses kutsutakse liikmesriike üles märkima, et vaikimine katkestati järgmiste lõigete kohta:

  • Preambul: lõiked 2, 3 ja 9
  • Juhtpõhimõtted: Chapeau ja lõiked 13, 15, 16 ja 17
  • Kohustused: lõiked 22, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 32 ja 34
  • Meetmed: lõiked 35, 37 ja 38″

 

Nõuame, et eelseisval tuleviku tippkohtumisel võetaks tagasi nii Tulevikupakt+ kui ka Ühine tegevuskava. Kui seda ei juhtu, peavad liikmesriikide delegaadid, kes vastavad nende riikide elanikele, keda nad esindavad, need dokumendid otse tagasi lükkama. Neid ei tohi selle eest hirmutada, nagu juhtus WHO 77. Maailma Terviseassambleel  käesoleva aasta mais seoses 2005. aasta rahvusvaheliste tervise-eeskirjade muudatustega.

C. Avalikkuse osalemine otsuste tegemisel

Vastavalt ÜRO töötajatele ja dokumentidele:

  1. „ Inimesed soovivad, et neid ära kuulataks ja et nad saaksid osaleda neid puudutavates otsustes. Institutsioonid võiksid luua paremaid viise, kuidas kuulata inimesi, keda nad on mõeldud teenindama, ja võtta arvesse nende seisukohti, eriti rühmi, mida sageli tähelepanuta jäetakse, nagu naised, noored, vähemusrühmad või puuetega inimesed.“ António Guterres, peasekretär Ühinenud Rahvaste Organisatsioon. Meie ühine tegevuskava. 2020.
  2. „ Osalemise lähenemisviisid otsuste tegemisel ja poliitilistel aruteludel aitavad luua positiivse dünaamilise suhte inimeste ja nende valitsuste vahel, kus rahumeelseid proteste ja kaebusi saab käsitleda ja lahendada vastutustundlike administratsioonide poolt: see vähendab oluliselt ebakindluse, kriisi ja vägivalla ohtu , muutes seeläbi ühiskonnad turvalisemaks ja vastupidavamaks ning poliitikakujundamise tõhusamaks ja seaduslikumaks.“
  3. „ Seevastu dialoogi puudumine suurendab tõenäoliselt sotsiaalseid ja poliitilisi pingeid. Korduvad katsed piirata kodanikuruumi ning keelata üksikisikuid ja rühmi oma seisukohti avaldamast, vabalt kogunemast, ühinguid loomast ja otsustes osalemast, on sageli eelmänguks poliitilise olukorra üldisele halvenemisele ning edasistele inimõiguste rikkumistele, selgeks varajaseks hoiatusmärgiks. Inimeste kaasamine toob ka õiguspärasemaid ja tõhusamaid otsuseid, mida toetatakse laiemalt ja neid rakendatakse tõenäoliselt efektiivsemalt.“
  4. „ÜRO peab edendama kogukonna mõjuvõimu suurendamist, osaluspõhimõtteid ja mitut valdkonda hõlmavat koostööd, et kaasata kodanikuühiskond. ÜRO peab julgustama liikmesriike kaasama kogukondi visiooni, poliitika väljatöötamisse, programmide kavandamisse ja teenuste osutamisse, et tagada sekkumiste vastavus kohalikele vajadustele.“

 

Vaatamata ülaltoodule seisab ÜRO silmitsi õigustatud kriitikaga, kuna ta ei suuda järjekindlalt neid õiguspäraseid ootusi ja nõudmisi täita. See hõlmab käimasolevaid salajasi läbirääkimisi Tulevikupakti ja Ühise tegevuskava üle. Ühinenud Rahvaste Organisatsiooni ja liikmesriikide tasandil on avalikkus osalenud vähe või üldse mitte. Seetõttu kasvab rahvusvaheline vastupanu. ÜRO-d kritiseeritakse muu hulgas ka järgmiste asjaolude pärast:

  • Ülalt alla lähenemisviisid: vaatlejad ja kodanikuühiskond on aastakümneid väljendanud muret ÜRO autokraatlike otsustusprotsesside ja bürokraatlike struktuuride pärast, mis takistavad sisulist koostööd kohalike kogukondade ja rohujuuretasandi organisatsioonidega. Kriitikud väidavad, et ülalt-alla lähenemisviisid jätavad tähelepanuta kogukonna vaatenurgad ja eelistused, mille tulemusel rakendatakse „one-size-fits-all“ sekkumisi, mis ei ole asjakohased ega väärtusta eetikat, õigusi ega seadusi.
  • Poliitilised ja majanduslikud mõjud: ÜRO tegutseb keerulisel geopoliitilisel maastikul, kus poliitilised kaalutlused ja võimudünaamika mõjutavad tema tegevuskavade koostamist ja otsustusprotsessi. Kriitikud süüdistavad organisatsiooni võimsate liikmesriikide või rahastajate huvide eelistamises marginaliseeritud kogukondade vajaduste üle, mis seab ohtu selle võime seista inimõiguste ja rahu eest.

 

 

 

  1. Kõrgeim püüdlus. Üleskutse inimõiguste nimel tegutsemisele (2020).

Tsiteerides ÜRO-d:

ÜRO tõstab esile “kolme P-d: participation (osalemine), protection (kaitse) ja promotion (edutamine)”.

ÜRO 75. aastapäeva puhul ning tuginedes kodanikuühiskonna positiivsele osalemisele kliimaläbirääkimistel ja säästva arengu eesmärkide saavutamisel, (ÜRO-l on vaja)

  • Käivitada dialoog kodanikuühiskonna süstemaatilisema osalemise üle ÜRO organites ja agentuurides, pöörates erilist tähelepanu naiste õiguste organisatsioonidele ja noortele.
  • Töötada välja kogu süsteemi hõlmav kodanikuruumi strateegia ja ÜRO valdkonna juhtidele piisavad juhised koos mehhanismidega, et: (i) suhelda vestluspartneritega positiivselt, et edendada ja kaitsta kodanikuruumi; ii) reageerida kodanikuruumi põhjendamatutele piirangutele; ja (iii) kaitsta ruumi erinevatele sidusrühmadele seisukohtade avaldamiseks.
  • Vaadata üle ja tugevdada ÜRO vahendeid, mille eesmärk on tugevdada kodanikuühiskonda, kaitsta kodanikuruumi ja julgustada kõiki rühmi demokraatlikes protsessides osalema.
  • Tagada, et alalised koordinaatorid, ÜRO riikide rühmad ja ÜRO rahuoperatsioonide juhid arendaksid partnerlust kodanikuühiskonna organisatsioonidega, et aidata kaasa kodanikuruumi, sealhulgas naisorganisatsioonide ja naiste õiguste kaitsjate jaoks soodsa keskkonna loomisele.
  • Suurendada ÜRO kohapealset toetust selliste seaduste ja poliitika edendamiseks, mis kaitsevad õigust võrdsele osalemisele ja kodanikuruumile, sealhulgas vabale ja sõltumatule meediale – avatud, demokraatlikule ühiskonnale, mis on kõige kriitilisem ajal, mil kodanikud nõuavad vastutust.
  • Toetada liikmesriike tagamaks, et inimõiguste põhimõtted toetaksid 2030. aasta tegevuskava rakendamist, sealhulgas inimeste mõjuvõimu suurendamine ja kodanikuühiskonna osalemise võimaluste loomine, samuti inimõiguste suhtes tundlike ja mittediskrimineerivate lähenemisviiside võtmine andmete kogumisel, jälgimisel ja aruandlusel. See on kindlaim viis tuua ambitsioonikast ja kaugeleulatuvast tegevuskavast kasu kõigini, jätmata kedagi maha.
  • Kodanikuruumi kaitsmine ja edendamine ning suurema järjepidevuse tagamine kogu süsteemis. See on ankurdatud rahvusvahelise õiguse, ÜRO arengu, rahu ja julgeoleku ning inimõiguste sammaste poliitikasse ning humanitaartöösse. Märkuses visandatakse peamised sammud, mida ÜRO üksused saavad üksi või ühiselt astuda, et tugevdada kodanikuruumi kaasatust, võttes arvesse igaühe rolli, suutlikkust ja programmeerimise lähenemisviisi.

 

  1. Ja samas dokumendisSOOVITUSLIKUD MEETMED ÜRO RAHVUSTE SÜSTEEMILE (vastavalt asjakohastele volitustele)”:

 

  • Töötada välja uued või rakendada olemasolevad poliitikad vaba ja võrdse juurdepääsu kohta teabele, tagada nende avalik kättesaadavus kohalikes keeltes ning kasutada juurdepääsetavaid ja sobivaid suhtluskanaleid.
  • Töötada välja või rakendada olemasolevaid poliitikaid kaasava ja tõhusa osalemise kohta ÜRO protsessides ja partnerlustes.
  • Regulaarselt hinnata osaluskanalite tõhusust ja võimaldada kodanikuühiskonnale tagasisidet.
  • Kasutada turvalisi ja kasutajasõbralikke veebi- ja digitaalplatvorme, et võimaldada erinevatel kodanikuühiskonna osalejatel osaleda ÜRO korraldatavatel virtuaalsetel ja veebipõhistel koosolekutel.
  • Pöörduda erinevate kodanikuühiskonna osaliste poole, keskendudes neile, kellel on oht maha jääda, sealhulgas kogukonnad kohalikul ja rohujuure tasandil ning naisorganisatsioonid.
  • Kuna ÜRO valitsustevahelised organid määravad kindlaks oma reeglid, kehtib märkus kõigi peasekretäri alluvuses toimuvate protsesside kohta.
  • Uurida võimalusi, kuidas kodanikuühiskond saaks vaidlustada osalemise ja teabele juurdepääsu piirangud.

 

  1. ÜRO ei ole ülalmainitud kohustusi täitnud. ÜRO ei ole suutnud täita oma kohustusi üldiselt ja eriti seoses Tulevikupakti, Tulevaste põlvkondade deklaratsiooni, Ülemaailmse digitaalkokkuleppe ja Ühise tegevuskavaga.

 

  1. ÜRO on täielikult teadlik sellest, et ÜROga suhtleb või laua taga on ainult teatud rühm kodanikuühiskonna organisatsioone. Isegi need organisatsioonid kaebavad jätkuvalt ÜRO ja selle agentuuride, sealhulgas Maailma Terviseorganisatsiooni ja Rahvusvahelise Valuutafondi poolt neile tagatud kaasatuse, läbipaistvuse ja austuse puudumise üle.

 

  1. Kodanikuühiskonna valitsusvälised organisatsioonid on väljendanud rahulolematust Ühinenud Rahvaste Organisatsiooni (ÜRO) läbipaistvuse ja kaasatuse puudumisega, eriti ÜROs konsultandi staatust taotlevate valitsusväliste organisatsioonide akrediteerimisprotsessis. Siin on mõned põhiprobleemid.
  • ECOSOCi komitee erapoolikus: valitsusvälised organisatsioonid süüdistasid ÜRO majandus- ja sotsiaalnõukogu (ECOSOC) valitsusväliste organisatsioonide komiteed teatud organisatsioonide suhtes erapoolikuses, viidates sageli taotluste tagasilükkamise protseduurilistele või meelevaldsetele põhjustele.
  • Läbipaistvuse puudumine otsuste tegemisel: komitee otsustusprotsessi on kritiseeritud ebamäärasuse ja läbipaistmatuse pärast, kusjuures valitsusvälised organisatsioonid kurdavad ebaselgete akrediteerimiskriteeriumide ja reeglite ebajärjekindla kohaldamise üle.
  • Piiravad kriteeriumid: valitsusvälised organisatsioonid on väitnud, et ÜRO nõuandva staatuse kriteeriumid on liiga piiravad, nõudes organisatsioonidelt “sisulise pädevuse” või “kõnevolituse” taset, mida võib olla raske täita, eriti väiksemate või uuemate organisatsioonide puhul. Selle tulemuseks on monopol.
  • Piiratud esindatus: valitsusvälised organisatsioonid on väljendanud muret erinevate piirkondade ja probleemide esindatuse puudumise pärast, mõned väidavad, et ÜRO keskendumine traditsioonilistele valitsusvälistele organisatsioonidele ja kaitserühmadele marginaliseerib väiksemad kogukonnapõhised organisatsioonid ja need, mis keskenduvad konkreetsetele probleemidele, nagu põlisrahvaste õigused.

10. Ühinenud Rahvaste Organisatsiooni inimõiguste ülemkomissari aruandes pealkirjaga „ Kodanikuühiskonna rahvusvaheliste ja piirkondlike organisatsioonide kaasamise menetlused ja tavad” A/HRC/38/18 ):

  • “Lisaks võivad teatud paikades, näiteks Genfis ja New Yorgis toimuvatel üritustel osalemisega seotud ülemäärased kulud ja nendele üritustele sisenemise piirangud põhjustada globaalse lõunaosa esindajate, naiste, vaeste, noorte inimeste ja muude rühmade ebaproportsionaalset väljajätmist. Kogukonnapõhised organisatsioonid, kes sageli tegelevad naiste õiguste kaitsmisega, ei olnud eriti teadlikud rahvusvahelistest/piirkondlikest foorumitest ja neil ei olnud rahastamisvõimalusi.
  • “Kaasajad teatasid, et valitsuse organiseeritud valitsusväliste organisatsioonide suurenev kohalolek on moonutanud ja lahjendanud kodanikuühiskonna häält, piirates seeläbi valitsustega mitteseotud rühmade konkreetse panuse tegelikku osa.41 Riigid on väidetavalt kasutanud neid mõne piiratud osa hõivamiseks kodanikuühiskonnale eraldatud osast, näiteks pannes neid (valitsuse organiseeritud valitsusväliseid organisatsioone) esitama üha sagedamini variaruandeid ja tõrjuma välja teised kodanikuühiskonna osalejad, andes neile sealhulgas majandus- ja sotsiaalnõukogu akrediteeringu. Teatud kodanikuühiskonna organisatsioonid mängivad väidetavalt aktiivset rolli teiste ruumi piiramisel.
  • „Samal ajal on kodanikuühiskonna täielikul ja tõhusal osalemisel endiselt palju takistusi, sealhulgas: (a) juurdepääsu puudumine õigeaegsele ja selgele teabele kaasamiskanalite ning konkreetsete käsitletavate teemade kohta; b) läbipaistmatud ja tülikad akrediteerimisprotsessid ilma erapooletu läbivaatamismehhanismita juhtudel, kui akrediteeringust on keeldutud; c) koosolekutel ja foorumitel osalemis- ja sõnaõigust reguleerivad keerulised ja ebajärjekindlad eeskirjad; d) ülemäärased kulud ja viisatõkked teatud asukohtadesse pääsemisel; e) vastutuse puudumine juurdepääsu piiravate otsuste eest; ja f) kodanikuühiskonna teatud osade alaesindatus.
  • “Eriti häirivad on kättemaksud kodanikuühiskonnale koostöö tõttu rahvusvaheliste ja piirkondlike organisatsioonidega, mitte ainult üksikute inimõiguste rikkumiste tõttu, mida need kättemaksud üldiselt põhjustavad, vaid ka seetõttu, et need võivad kahjustada kogu süsteemi tõhusust.”

 

D. Vaidlused ja lahendamine

Liikmesriikidel ja kodanikuühiskonnal on õigus tõstatada ÜROga vaidlusi või muresid. ÜRO-l, selle töötajatel ja/või liikmesriikide esindajatel on kohustus reageerida järgmiste mehhanismide kaudu, sealhulgas, kuid mitte ainult:

  • Otsesuhtlus peasekretäri või asjaomaste ÜRO osakondadega
  • Osalemine koosolekutel, nagu peaassamblee ja tuleviku tippkohtumine
  • Diplomaatiliste läbirääkimiste ja konsultatsioonide pidamine teiste liikmesriikidega
  • Ametliku vahendusmenetluse või vahekohtu taotlemine ÜRO struktuuris (sõltumatult)
  • ÜRO põhiseadus ja sellega seotud õigusaktid loovad raamistiku liikmesriikidevaheliste vaidluste ja konfliktide lahendamiseks, rõhutades diplomaatiat, dialoogi ja konsensuse saavutamist lahenduse saavutamiseks.

 

  1. Kehtetuks tunnistamine: Tulevikupakt ja sellega seotud lisad

1.1. Liikmesriikidel ei ole oma põhiseaduste ja/või muude seaduste ja/või liikmesriigi õigussüsteemide kohaselt õigust delegeerida seadusandlikke ja/või täidesaatvaid volitusi ÜRO peasekretärile või tema määratud esindajale.

  1. 2. Ühinenud Rahvaste Organisatsiooni peasekretär ei saa suunata, juhtida, juhendada ega nõuda, et liikmesriik võtaks vastu mingeid meetmeid ega karistada neid nende parimates huvides tegutsemise eest, kasutades sunnimeetmeid, nagu sanktsioonid ja meedias kajastamine.

1.3. Peaassambleel ei ole õigust vastu võtta ühtegi lepingut, millega antakse ÜRO peasekretärile isevolituv täidesaatev võim, kuna see ületab järsult Maailma Terviseassamblee volitusi ja käitub ultra vires.

 

  1. Vaidlusavaldus: ühine tegevuskava ja hädaolukorra platvorm

 

2.1. Osalisriikide jaoks on oluline piisav läbivaatamisaeg, et hinnata ÜRO dokumentide riiklikke, sotsiaalseid, inimõigusi, õiguslikke ja finantsmõjusid. Seda reeglit minimeerides ja/või ignoreerides diskrimineerib ÜRO kodanikuühiskonda, millel ei ole piisavalt ressursse, et kiiresti ja igakülgselt hinnata ÜRO võimuhaaramise vältimatuid tagajärgi.

2.2. ÜRO peasekretäri ühises tegevuskavas välja pakutud hädaabiplatvorm ohustab oluliselt riigi suveräänsust. Ühinenud Rahvaste Organisatsioon soovib eksponentsiaalseid volitusi ja globaalset juhtimist, mis kasutaks mitmepoolsust, et käsitleda seda, mida nad ähmaselt ja vastuoluliselt määratlevad kui rahvusvahelisi hädaolukordi, nii tegelikke kui ka kavandatud.

2.3. ÜRO peasekretäri Antonio Guterrese Ühise tegevuskava1 aruanne tuleneb ÜRO deklaratsioonist ÜRO 75. aastapäeva tähistamise kohta. Selles aruandes öeldakse: „Kõik kavandatavad meetmed on kavandatud säästva arengu eesmärkide saavutamise kiirendamiseks . Meie ühine tegevuskava on mõeldud deklaratsiooni 12 teema edendamiseks.“

2.4. 2023. aasta märtsis avaldas ÜRO peasekretär Antonio Guterres seotud poliitikaülevaate2Mõelda ja tegutseda tulevaste põlvkondade heaks – MEIE ÜHINE AGENDA – Poliitikaülevaade 2 – Rahvusvahelise reageerimise tugevdamine keerulistele globaalsetele šokkidele – hädaolukorra platvorm.

2.5. Üks selle poliitikajuhendi 12 põhiteemast on “Valmisolek”, mis hõlmab järgmist:

  1. Hädaabiplatvorm, mis tuleb kokku kutsuda vastuseks „keerulistele ülemaailmsetele kriisidele” (kui seda kutsutakse, annab see ÜRO-le rohkem võimu kui valitsustele)
  2. Ühinenud Rahvaste Organisatsiooni iga viie aasta järel koostatav strateegilise prognoosi ja globaalse riski aruanne
  3. Globaalne rahvatervis:
  4. a) Ülemaailmne vaktsineerimisplaan (mis on ebamäärasuse tõttu kehtetu)
    b) WHO volitus (mis on ebamäärasuse tõttu kehtetu)
    c) Tugevam ülemaailmne tervisejulgeolek ja valmisolek (mis on ebamäärasuse tõttu kehtetu)
    d) Kiirendada tootearendust ja juurdepääsu tervishoiutehnoloogiatele madalate ja keskmise sissetulekuga riikidele (mis toob kaasa rohkem laene ja kurnab neokolonialistlikku võlga)
    e) Universaalne tervisekindlustus ja tervist mõjutavate teguritega tegelemine (huvide konflikt)

 

2.6. Suurte riskide käsitlemise teema all märgib Guterres:

  1. Püüdlused on õigustatud meie ees seisvate äärmuslike, katastroofiliste ja eksistentsiaalsete riskide paremaks määratlemiseks ja tuvastamiseks. ” Siiski ei saa me enne tegutsema asumist oodata definitsioonide osas kokkulepet.”
  2. Õppides COVID-19 pandeemiast, saame kasutada seda võimalust, et suuremahulisi ülemaailmseid kriise paremini ennetada ja neile reageerimiseks valmistuda. Selleks on vaja tugevamat õigusraamistikku, paremaid vahendeid riskide juhtimiseks, paremaid andmeid, tulevaste riskide tuvastamist ja ennetamist ning ennetamise ja valmisoleku nõuetekohast rahastamist. Oluline on aga see, et kõik uued valmisoleku- ja reageerimismeetmed peaksid olema agnostilised kriisitüübi suhtes, mille jaoks neid vaja võib minna. Me ei tea, milline äärmuslik risk järgmisena saabub. See võib olla järjekordne pandeemia, uus sõda, suure tagajärjega bioloogiline rünnak, küberrünnak kriitilisele infrastruktuurile, tuumasündmus, kiiresti arenev keskkonnakatastroof või midagi täiesti erinevat, näiteks tehnoloogiline või teaduse areng, mis on läinud viltu ja mida ei piira tõhusad eetilised põhimõtted. ja regulatiivsed raamistikud.
  3. Teiseks teen ettepaneku teha koostööd liikmesriikidega, et luua hädaolukordade platvorm, et reageerida keerulistele ülemaailmsetele kriisidele. Platvorm ei oleks uus alaline või alaline organ või institutsioon. See käivitub automaatselt piisava ulatusega ja ulatusega kriiside korral, olenemata kriisi liigist või olemusest . Pärast aktiveerimist koondaks see liikmesriikide, ÜRO süsteemi, oluliste riikide rühmituste, rahvusvaheliste finantsasutuste, piirkondlike asutuste, kodanikuühiskonna, erasektori, valdkonnapõhiste tööstusharude või uurimisasutuste juhid ja muud eksperdid. Lähteülesannetes sätestatakse platvormi aktiveerimise kord ja kriteeriumid, sealhulgas kriisi ulatus; rahastamine; sellesse kuuluvate asjaomaste osalejate kindlaksmääramine; toetus, mida sellelt oodatakse; ja selle desaktiveerimise kriteeriumid. Platvorm võimaldaks maksimeerida peasekretäri kokkukutsumise rolli ülemaailmse ulatusega kriiside korral.

 

2.7. Hädaolukorra platvorm aktiveeritaks igal sündmusel, millel on ülemaailmne mõju, ja see annaks ÜRO-le volitused aktiivselt edendada ja juhtida rahvusvahelist reageerimist . ÜRO peasekretär Antonio Guterres teatas: “Teen ettepaneku, et Peaassamblee annaks peasekretärile ja ÜRO süsteemile alalised volitused kutsuda kokku ja käivitada automaatselt hädaolukordade platvorm tulevase keerulise globaalse šoki korral piisava skaala, tõsiduse ja ulatusega.

2.8. Lisaks väidab poliitika, et selline volitus “tagaks, et kõik osalevad osalejad võtavad kohustusi, mis võivad reageerimisele tähendusrikkalt kaasa aidata, ja et neid peetakse nende kohustuste täitmise eest vastutavaks.” Kuigi poliitikas on kirjas, et hädaolukorra asutuse kehtivusaeg on piiratud, on selles märgitud ka, et ÜRO saaks oma volitusi laiendada, kui ta seda otsustab. Need volitused muudaksid avaliku konsensuse sisuliselt tarbetuks, demokraatiad vananenuks ja poliitikute rolli suures osas ebaoluliseks.

2.9. Kõik need laiendatud hädaolukorra volitusi hõlmavad valdkonnad on seotud:

  • Pandeemiad;
  • sõjad ja tuumasündmused;
  • kliima- või keskkonnasündmused, seisundi halvenemine või katastroof;
  • bioloogiliste mõjurite juhuslik või tahtlik vabanemine;
  • kaupade, inimeste või rahavoo häired;
  • häired küberruumis või „globaalne digitaalne ühenduvus”;
  • küberrünnak kriitilisele infrastruktuurile;
  • suursündmus “ilmaruumis”;
  • “Ettenägematud riskid (“must luige” sündmused)
  • tehnoloogia või teaduse arengu viltu minemisel – tõhusad eetilised ja regulatiivsed raamistikud.

 

2.10. Tulevikupakti, Ühise tegevuskava ja Hädaolukordade platvormi kaudu loob ÜRO riikliku suveräänsuse monopoli kaudu ühtset maailmavalitsust (One World Government).

 

  1. Vastuväide: Ühinenud Rahvaste Organisatsiooni poliitiline deklaratsioon pandeemiate kohta (2023)

 

1.ÜRO pidas oma Säästva arengu eesmärkide tippkohtumise3ja 78. peaassamblee 2023. aasta septembris. 19. ja 20. septembri päevakorras oli muu hulgas Kõrgetasemelise poliitilise deklaratsiooni4 vastuvõtmine pandeemiate ennetamise, valmisoleku ja reageerimise kohta. Avalikkus teab sellest deklaratsioonist väga vähe, kui üldse.

2. Deklaratsioon pidi vastu võtma „vaikimismenetluse teel5“ : kui riigi delegaat deklaratsioonile vastuväiteid ei esita, loetakse, et ta nõustub tekstiga täielikult. See vaikne protseduur on tööriist, mis on selgelt ohtlik, ebademokraatlik ja autokraatlik praktika.

  1. 17. septembril 2023 saatsid 11 riiki ÜRO Peaassamblee presidendile Dennis Francisele ja ÜRO peasekretärile Antonio Guterresele kolmeleheküljelise kirja6, milles vaidlustasid poliitilise deklaratsiooni, ühepoolsed sunnimeetmed7ning inimõiguste ja rahvusvahelise õiguse rikkumised.
  2. Ignoreerides ÜRO-le saadetud ametlikku kirja, ütles WHO peadirektor Adhanom Tedros Ghebreyesus: “Nagu teatekiitsid ÜRO 193 liikmesriiki heaks pandeemiate ennetamise, valmisoleku ja reageerimise poliitilise deklaratsiooni.”
  3. ÜRO peasekretär Antonio Guterres, kes ei olnud häiritud 11 liikmesriigi delegaadi kirjas edastatud jutust, ütles: „Järgmise aasta mais toimuvaks Maailma Terviseassambleeks kutsun kõiki riike üles sõlmima tugevat ja kõikehõlmavat pandeemiakokkulepet, mis keskendub võrdsusele; samuti muudatused rahvusvaheliste terviseeeskirjade tugevdamiseks. Ja ma kutsun teid üles toetama Maailma Terviseorganisatsiooni, sealhulgas austades kohustust suurendada hinnangulisi sissemakseid pooleni selle eelarvest ja toetades kavandatud investeerimisvooru.

 

Ise oma vaikimisprotseduuri rikkudes tegutseb ÜRO rahvusvahelise õiguse vastaselt.

  1. Järeldus: Tulevikupakti, Tulevaste põlvkondade deklaratsiooni, Ülemaailmse digitaalkokkuleppe ja Ühise tegevuskava üle hääletamiseks pole seaduslikke volitusi.
  1. Tõenäoliselt ei tunnustata liikmesriikide, poliitikute ja kodanikuühiskonna jõulisi sekkumisi, mis on vastuväiteid ÜRO Tulevikupaktile ja Ühisele tegevuskavale.
  2. Need globalistlikud algatused nõuavad miljardeid rahalisi kohustusi ja IMF-i/Maailmapanga kaevandamislaene riikidele, kes ei suuda teisiti pühenduda.
  3. See toob kaasa kasvava usaldamatuse ÜRO vastu ja võimaliku lahkumise 2024. aasta jooksul ja enne 2030. aastat valimata vastuolulisest organist.
  4. Kõike eelnevat silmas pidades kutsume ÜRO-d üles viivitamatult lõpetama ja loobuma oma kodukorra ja rahvusvahelise õiguse mittejärgimisest.
  5. Viidatud õigusaktide vastuvõtmine tuleb tühistada, kaitstes rahvusvahelist õigusriiki ning sisulist ja menetluslikku õiglust, võimaldades arutlemist, eriarvamust ja tagasilükkamist. See peab hõlmama üldsuse igakülgset osalemist.
  6. Kui pakti hääletus läheb edasi, toetab kodanikuühiskond kõigi õigusaktide vastuvõtmise vastu hääletamist. Lisaks ei toeta me nende lepingute riiklikult ratifitseerimist. Lisaks peame kohe mobiliseeruma ja ÜROst lahkuma.

 

Ootame teie koostöövalmidust ÜRO Tulevikupakti ja Ühise tegevuskava kehtetuks tunnistamisel, vaidlusavalduse ja vastuväidete kättesaamisel enne tuleviku tippkohtumist.

 

 

Lugupidamisega

World Council for Health Estonia MTÜ, 18. september 2024

[email protected]

Viited:

  1. https://www.un.org/en/common-agenda
  2. https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/our-common-agenda-policy-brief-emergency-platform-en.pdf
  3. https://press.un.org/en/2023/ga12529.doc.htm
  4. https://press.un.org/en/2023/ga12533.doc.htm#
  5. https://www.un.org/pga/74/wp-content/uploads/sites/99/2020/04/Updated-Step-by-step-procedure-for-decision-via-silence-procedure.pdf
  6. https://childrenshealthdefense.co.za/wp-content/uploads/UN-GA-78-letter-objection-2023.pdf
  7. https://www.ohchr.org/en/topic/coercive-measures
  8. https://www.un.org/en/chronicle/article/participation-consultation-and-engagement-critical-elements-effective-implementation-2030-agenda
  9. https://www.ohchr.org/en/civic-space/role-united-nations-protecting-and-promoting-civic-space
  10. https://documents.un.org/doc/undoc/gen/g18/107/51/pdf/g1810751.pdf

06.05.2024

WCH meeldetuletuskiri WHOle

Dr.Tess Lawrie, MBBCH, PHD
Sel nädalal WHO ametiisikutele kätte toimetatud teatis vastutuse kohta,milles käsitletakse nii ettevõtjate kui ka
üksikisikute vastutust väärteo puhul

Allpool leiate sel nädalal Tedros Adhanom Ghebreyesusile, dr Maria van Kerkhove’ile, dr Janet Diazile ja Jeremy Farrarile edastatud vastutust käsitleva teatise teksti. Seda aitasid koostada spetsialiseerunud rahvusvahelised juristid ja tervishoiuteadlased. Võite seda vabalt kopeerida, kleepida ja kohandada, et teavitada teisi isikuid nende vastutusest seoses Covid-19 pettusega.

 

Meeldetuletuse dokumendid laua peal

Tedros Adhanom Ghebreyesus: inimene

Ametinimetus: Maailma Terviseorganisatsiooni (WHO) peadirektor

Peadirektori büroo

Avenue Appia 20, 1202 Genf Šveits

6. mai 2024

 

 

Lugupeetud Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus
(edaspidi „teie“),
Teatis kahju tekitamise ja selle lõpetamise kohta

Kõigi elavate meeste, naiste ning nende poegade ja tütarde nimel, kes elavad praegu ja kes ei ole veel sündinud, teatame käesolevaga teile, inimesele, Tedros Adhanom Ghebreyesusele, kes tegutseb Maailma Terviseorganisatsiooni (edaspidi „WHO“) peadirektorina:

  1. Teie tegevus Maailma Terviseorganisatsiooni peadirektorina Covid-19 pandeemia ajal, mis seisnes peamiselt maailma riikide valitsustele nn pandeemia kohta valeteabe andmises, mille tõttu valitsused kuulutasid välja olematu meditsiinilise hädaolukorra, on olnud ja on endiselt lahutamatu osa sündmuste ahelast, mille tulemuseks on massiline inimelude kaotus, tohutu füüsiline kahju ning mõõtmatu psühholoogiline pinge ja trauma selle planeedi elanikele.
  2. Kõnealused meetmed on viinud selleni, et valitsused kasutavad ebapiisavalt testitud SARS-CoV-2 geneetiliselt muundatud organisme (GMOd), mida nimetatakse vääralt „vaktsiinideks“ ning mis kujutavad endast ühtlasi geeniteraapiat; kehtestavad ebateaduslikke maskikandmise kordi,
    rakendavad ebainimlikke ja teadusvastaseid „sotsiaalse distantsi“ meetmeid, ostavad ja kasutavad ebatõhusaid ja võltsitud PCR-teste, mida hiljemkasutatakse vääralt „asümptomaatilise haigestumise“ tõendamiseks, et õigustadaebaseaduslikke „liikumispiiranguid“, ettevõtete sulgemist ja koduareste.
  3. Nõuame, et te viivitamatult lõpetaksite tegevuse, mis hõlmab valitsustele vale- ja pettuslikku teabe edastamist ning põhjustab või toob tulevikus kaasa eespool kirjeldatule sarnaseid katastroofilisi tagajärgi.
Teade isikliku vastutuse kohta

Samuti teatame teile, et kui te ei lõpeta jätkuvat või korduvat osalemist ülaltoodud kahjude põhjustamises, siis olete vastutav nii isiklikult kui ka organisatsiooni esindajana. Teie kui inimese suhtes alustatakse uurimist kuritegelikus vandenõus osalemise süüdistuses. Organisatsiooni ametnikuna uuritakse teid raske hooletuse, raske ametialase väärkäitumise, organisatsiooniga seotud pettusele ja võimalik, et isegi organisatsiooniga seotud tapmisele kaasaaitamise eest.

Lisaks ülaltoodud teadetele kasutame meie seisukoha selgitamiseks võimalust tuletada teile lugupidavalt meelde teie enda seisundit ja õiguslikke kohustusi.

WHO põhikirjas ette nähtud kohustus

Maailma Terviseorganisatsiooni (WHO) eesmärk on vastavalt WHO põhikirja artiklile 1 kõigi rahvaste võimalikult kõrge tervisetaseme saavutamine. Seega olete WHO peadirektorina kohustatud konsulteerima eri ekspertidega, sealhulgas nendega, kes ei nõustu teie tervisealaste soovitustega, tagamaks, et üldsuse parimate huvide kaitseks edendatakse eetiliselt ja objektiivselt parimaid tavasid.

Juba 2021. aastal hoiatasid rahvusvahelised eksperdid WHO Covidi meeskonna soovitatud uudsete Covidi strateegiate eest, eriti „välgukiirusel“ välja töötatud eksperimentaalsete modRNA meditsiinitehnoloogiate eest, mis väidetavalt toimivad vaktsiinidena.

WHO põhikirja artiklis 67 on sätestatud, et WHO liikmetel võivad olla „sellised eesõigused ja puutumatus, mis on vajalikud WHO eesmärgi saavutamiseks ja tema ülesannete täitmiseks“. Sellised eesõigused ja puutumatus, mis on ilmselgelt ebaõiglased, ebavõrdsed ja ohtlikud, kehtivad
ainult artikli 1 eesmärgi täitmisel.

Rahvas, keda esindab Maailma Tervisenõukogu, leiab, et teie ühepoolne soovitus kahjulike Covidi strateegiate kasutamiseks ei ole kooskõlas teie põhikirjast tulenevate kohustustega, mis on sätestatud artiklis 1. Kui leitakse, et teie tegevus on vastuolus artikliga 1, ei kehti teie suhtes WHO põhikirja artikkel 67, mis sätestab nimetatud kaitse ja puutumatuse. Teisisõnu, te võite olla isiklikult vastutav miljonite surmade ja tohutute kannatuste eest, mis on põhjustatud seetõttu, et te osalesite nende kahjulike soovituste ebaseaduslikus lubamises. Pealegi, arvestades ilmseid huvide konflikte
WHO tegevuses, mis on tihedalt seotud ärihuvidega, ei ole puutumatus tagatud,
kui tegutsetakse nende huvide nimel.

Teie Maailma Terviseorganisatsiooni Covidi poliitikate, soovituste, nõuannete ja tegevuste tagajärjed
  1. Mõõtmatud kannatused ja surm

    Viimase nelja aasta jooksul on miljardid inimesed, kes usaldasid ja järgisid oma riigi valitsuse WHO juhistel põhinevaid nõuandeid, kogenud selle tagajärjel jätkuvaid füüsilisi ja vaimseid kannatusi, haigusi, invaliidsust, sissetuleku kaotust, vaesust, laste väärkohtlemist, muud vägivalda ja isegi surma.

  2. Inimõiguste rikkumine

    Maailma riikide valitsused rakendasid tõsiseid
    erakorralisi meetmeid, mis põhinesid otseselt WHO soovitustel ja mille
    tulemuseks oli ulatuslik peamiste inimõiguste rikkumine. Poisse, tüdrukuid ja
    väikelapsi sunniti kandma maski ja neile tehti süste. Elavaid mehi ja naisi,
    kes väljendasid või soovisid väljendada oma õigust sõnavabadusele, reisimisele,
    kehalisele autonoomiale ja valikuvabadusele, ähvardati, hirmutati, sunniti,
    jäeti hooletusse, kuritarvitati ja mõnel juhul rünnati, vangistati või tapeti. WHO
    ei teinud midagi selle enda põhjustatud kahju kõrvaldamiseks.

  3. Ei soovitatud odavaid, ohutuid ja tõhusaid ravimeetodeid ja abinõusid Covid-19 puhuks

    Covid-19 saab tõhusalt ravida ohutute ja tõestatud mitmeotstarbeliste geneeriliste ravimitega, sealhulgas ivermektiini ja hüdroksüklorokviiniga, koos tsingi, D-vitamiini, C-vitamiini ja muude immuunsüsteemi tugevdavate, tervist edendavate ja hüübimisvastaste ravimitega. Kuna neid ei avalikustatud ja teadlikkust ei tõstetud ning varajaseks raviks ei soovitatud laialdaselt ivermektiini koos tsingiga, tähendas see, et miljonid inimesed kannatasid ja paljud surid, kuna neile ei pakutud tõhusat ravi haiguse varajases ja hilisemas etapis.

    Soovitades ivermektiini ainult kliiniliste uuringute raames ja jättes välja mõistlikud ja praktilised nõuanded selle kohta, kuidas saavutada parim terviseseisund Covid-19 paanika ajal, lükati paljudes riikides ivermektiin ja teised tõhusad ravimeetodid kõrvale, eelistades kalleid GMO-ravimeid, eriolukorras lubatud patenteeritud ravimeid, mille ohutus ei ole teada. Seega võib maailma rahvas pidada teid isiklikult vastutavaks Covid-19 ohutute ja tõhusate ravimeetoditega seotud tõsiste tegematajätmiste tagajärgede eest, kuna eelistasite mitteavalikustatud GMOsid.

  4. Ohtlikud GMO geeniteraapiad, mida kasutatakse vaktsiinide kattevarjus

    Te võite olla isiklikult vastutav ka SARS-CoV-2 „vaktsiinidega“ seotud surmade, kahjude ja kannatuste eest, kuna te ei ole teavitanud inimesi järgmisest:

    1. Nende „vaktsiinidega“ kaasnevad pikaajalised olulised riskid on teadmata. LNP-modRNA platvorm vastab ELi, Ühendkuningriigi, Lõuna-Aafrika, Austraalia ja USA õiguslikele määratlustele, et seda saaks nõuetekohaselt pidada geneetiliselt muundatud organismiks (GMO) ja geeniteraapiaks, mille puhul on tuvastatud olulised riskid, mis võivad esineda kuni 15 aasta jooksul ja võib-olla ka järglastel. Inimesi ei teavitatud seaduse nõuete kohaselt, et nn vaktsiinid on tegelikult geneetiliselt muundatud organismid.

    2. Pfizer kasutas heakskiitmiseks esitatud toodete valmistamiseks ühte protsessi, kuid maailma inimestele süstimiseks tarnitava toote valmistamiseks teistsugust protsessi. Viimatinimetatud toote valmistamisel kasutati E.coli baktereid ja plasmiid-DNAd, mille tulemuseks on liigne saastumine sünteetilise DNAga, mille kohta on leidnud kinnitust, et see on võimeline integreeruma inimgenoomiga. Plasmiid-DNA kasutamine tootmises Moderna poolt on põhjustanud ka ülemäärase sünteetilise DNA-ga saastumise.

    3. Pfizeri tooted sisaldavad SV40-viirusest saadud võimendi geenijärjestust. On teada, et see geenijärjestus hõlbustab sünteetilise DNA transportimist rakutuuma, mis kujutab endast reaalset kromosomaalse integratsiooni ohtu. See toob kaasa ohu, et vaktsineeritud inimeste teadmata või nõusolekuta toimub nende püsiv geneetiline muundamine, mis saab olla ainult kahjulik.

    4. Nende geneetiliste süstide sisu ei jää õlavarrelihasesse.

    5. Ogavalke toodetakse pikema aja jooksul ja teadmata ajaks, võimalik, et püsivalt.

    6. Need ogavalgud vallandavad ulatusliku mikrovaskulaarse vere hüübimise ja ka trombide tekke suurtes veresoontes.

    7. Ogavalgud ladestuvad paljudes kudedes ja organites, sealhulgas südames, ajus, munandites, munasarjades, maksas ja põrnas, põhjustades kudede degeneratsiooni ja haigusi.

    8. Suur hulk ogavalke võib immuunsüsteemi üle koormata, põhjustades immuunsüsteemi häireid ning suurendades kõigi nakkuste ja vähkkasvajate riski.

    9. Ogavalk iseenesest on mürgine, kuid lisaks sellele muudab see võõras antigeen ka ohvri enda kudesid võõraks, vallandades neis kudedes autoimmuunhaiguse.

    10. Tekkinud antikehad ei ole neutraliseerivad ja raskendavad Covidi haigust; tegemist on nakkuse “antikehadest sõltuva võimendamisega”.

    11. Nendes toodetes sisalduv deklareerimata plasmiid-DNA kätkeb endas täiendavaid ohte, eriti Pfizeri ja varjatud SV40 võimendaja ja promootori järjestuste puhul. See hõlmab kasvajaid pärssivate geenide häirimist ja täiendab loetelu mehhanismidest, mille abil need tooted suurendavad vähiriski.

    12. Neis toodetes sisalduv kunstlik modRNA on väga püsiv, kuna uratsiil on asendatud N1-metüülpesudouridiiniga. See pikendab mürgiste ogavalkude tootmist, kuid põhjustab ka ribosoomi raaminihet, nii et tekivad mitmesugused ettearvamatud valgud ja polüpeptiidid. Need kujutavad endast tõsist ohtu paljude autoimmuunhaiguste vallandumiseks.

    13. Lisaks on pegüleeritud lipiid-nanoosakesed, mis toimetavad geneetilise materjali ohvri rakkudesse, ka ise mürgised.

  5. Teadliku nõusoleku nõude rikkumine

     

    Usaldades teie kui WHO määratud peadirektori autoriteeti, uskus enamik inimesi kogu maailmas teie sõnu, kui te väitsite, et Covid-19 GMOd ja geeniteraapia on „ohutud ja tõhusad“. See väide ei ole tõendatav ja on lisaks ümber lükatud Covid-19 vaktsiinilepingutega. Seega rikuti iga inimese puhul, kellele süstiti eksperimentaalset Covid-19 GMO geeniteraapiat, mida nimetatakse “vaktsiinideks”, tema õigust vabale ja teadlikule nõusolekule.

    Lisaks on ilmne, et te ei ole kunagi teavitanud inimesi nende eksperimentaalsete GMO-süstidega seotud riskidest ega ole avalikkusele rääkinud üha suurenevast arvust teatatud vaktsiinikahjustustest. WHO ja Uppsala Ülikooli koostöös loodud andmebaas VigiBase sisaldab andmeid enam kui viie miljoni inimese kohta, kelle puhul kahtlustatakse Covid-19 geneetiliste „vaktsiinide“ põhjustatud kahju, kuid te ei ole nõudnud ja taganud nende andmete läbipaistvat, sõltumatut ja õigeaegset analüüsi.

    See on otseselt vastuolus Nürnbergi koodeksiga, milles lepiti 1948. aastal kokku, et pärast Teise Maailmasõja ajal toime pandud raskeid inimõiguste rikkumisi tuleb vältida meditsiinilisi katseid inimestega ilma nende nõusolekuta2. Kuna te ei soovitanud, soodustanud ega taganud vaba ja teadlikku nõusolekut seoses Covid-19 GMO geeniteraapiatega, võidakse teid vastutusele võtta nii hoolsuskohustuse rikkumise kui ka tervisekahjustuste tekitamise eest.

Maailma Tervisenõukogu (WCH) üleskutse

Meie arvates olete te oma tööülesannete täitmisel Maailma Terviseorganisatsioonis võtnud kasutusele meetmeid, mille tulemusena on maailma inimeste tervis palju halvem. Sellises olukorras oleme moraalselt kohustatud kutsuma teid üles oma tegevust põhjendama või vabandama avalikult koos heastamiskava esitamisega. 21. mail 2024 toimub Maailma Tervisenõukogu Riiginõukogude Peaassamblee, et kuulata teie vastust ja leppida kokku edasistes vajalikes meetmetes.

Seni ja edaspidi nõuame, et te lõpetaksite viivitamatult valeteabe levitamise Covid-19 GMO-geeniteraapiatoodete kohta.

Allpool nimetatud mehed ja naised:

Maailma Tervisenõukogu tervisealane juhtkomitee

Shabnam Palesa Mohamed (WCH Africa), Fahrie Hassan (WCH Africa), Emma Sron (WCH N. America), Dr.Marivic Villa (WCH N. Americas), Dr. Mark Trozzi (WCH N. America), Izumi Kamijo (WCH Asia), Rev. Dr. Wai Ching Lee (WCH Asia), Dr. Gilbertha St Rose (WCH Caribbean), Christof Plothe DO (WCH Europe), Dr. Mazen Nasreddine (WCH Levant), Lucinda van Buuren (WCH Oceania), Dr. Anne O’Reilly (WCH Oceania), Prof. Héctor Carvallo (WCH Latin America), Marco Albertazzi (WCH Latin America), Dr. Tess Lawrie (WCH peakoordinaator)

„Volitajale adresseeritud teade on adresseeritud ka volitatud isikutele ja vastupidi“.

 

WCH Maade lippude kollektsioon logodena
Sveitsi advokaat Philipp Kruse toimetas teatise isiklikult WHO peakontorisse esmaspäeval, 6.mail 2024, keskpäeva paiku. Siin kinnitab ta kohaletomietamist:

WHO ja tema töötajad ei saa enam väita, et nad ei ole probleemidest ja üldsuse muredest teadlikud. Siin on allkirjastatud kättesaamise kinnitus:

 

Kuvatõmmis teatise kättesaamise kinnitusest
Maailma Tervisenõukogu tervisealane juhtkomitee on äärmiselt tänulik advokaatidele Philipp Krusele, Julian Gillespie’le, David Adelmanile ja paljudele, paljudele teistele, kes teavitasid, abistasid ja toetasid seda rahvusvahelist koostööd tõe, õigluse ja vastutuse nimel.
Täname teid toetuse eest!

Kui peate seda tööd väärtuslikuks, siis kaaluge selle Substacki uudiskirja või Maailma Tervisenõukogu Substacki uudiskirja tasuliseks tellijaks hakkamist, kui te seda veel ei ole. Kogu tulu kasutatakse Maailma Tervisenõukogu humanitaartöö toetamiseks.

Viide inglise keelsele originaal tekstile: Dr. Tess Lawrie website

20.05.2024

Vastuseks 17.05. 2024 Sotsiaalministeeriumi vastusele WCH Estonia poolt saadetud avalikule kirjale: Eesti hääletamine 77. Maailma Terviseassambleel rahvusvaheliste tervise-eeskirjade muudatuste ja pandeemialeppe poolt on vastuolus tervise-eeskirjade artikkel 55-ga

Lugupeetud Terviseminister Riina Sikkut

Vastavalt Teie kirjale, et pandeemialeppe ja rahvusvahelised tervise-eeskirjade (IHR) muudatuste lõplikud dokumendid tõlgitakse eesti keelde ja avalikustatakse eesti rahvale peale nende vastu võtmist 77. Maailma Terviseassambleel (edaspidi terviseassambleel), ei ole kooskõlas ülemaailmse rahvatervise hea tavaga, mis näeb ette inimõiguste, põhivabaduste ja väärtuste austamist.

Rahvusvaheliste tervise-eeskirjade muudatuste töörühma (WGIHR) viiendal kohtumisel tegi Venemaa Föderatsioon ettepaneku rikkuda IHRi (2005) artikli 55 lõikes 2 sätestatud volitusi, kuna Venemaa Föderatsiooni kinnitusel kujutab see eeskiri endast „bürokraatlikku takistust“, mis väidetavalt takistab WGIHRile antud ülesande täitmist[1].

Kahjuks toetas WHO sekretariaat Venemaa Föderatsiooni ettepanekut jätkata IHRi jämedat rikkumist ja lisaks muutis sellise rikkumise WHO ametlikuks poliitikaks, kuigi ükski teine riik ei toetanud Venemaa Föderatsiooni ettepanekut reeglit rikkuda.

Vastuseks üldistele kaebustele IHR-i artikli 55 lõike 2 kohta tegi WHO peadirektor IHRi muutmise protsessi käsitlevas veebipõhises küsimuste ja vastuste rubriigis2 avalikult avalduse, milles väidab, et Maailma Terviseorganisatsioon on järginud IHRi (2005) artikli 55 lõiget 2: „Artikli 55 lõike 2 nõuet täites edastas WHO sekretariaat kõik IHRi muutmise ettepanekud 16. novembril 2022, umbes 17 kuud enne 27. mail 2024 algavat 77. Maailma Terviseassambleed, kus need esitatakse aruteluks.“

Lisaks väidetakse, et sekretariaat isegi ületas IHRi artikli 55 lõikes 2 sätestatud tehnilisi nõudeid, edastades pärast iga rahvusvaheliste tervise-eeskirjade muudatuste töörühma [WGIHR] koosolekut kõigile 196 osalisriigile „kõik kavandatud muutused neis [308] muudatustes, mille on välja töötanud rahvusvaheliste tervise-eeskirjade muudatuste töörühm.“

Need väited tuleb tagasi lükata. Artikli 55 lõikes 2 sätestatud nõudel, et peadirektor edastab osalisriikidele muudatusettepaneku lõpliku teksti vähemalt neli kuud enne Maailma Terviseassamblee istungit, kus see ettepanek esitatakse arutamiseks, on selge eesmärk: anda osalisriikidele piisavalt aega, et kaaluda ja kaalutletult otsustada, milline on nende seisukoht selle muudatusettepaneku üle hääletamisel. Mis tahes muu tõlgendus on vastuolus IHRi artikli 55 lõike 2 eesmärgiga ning WHO sekretariaadi enda kehtestatud IHRi artikli 55 lõike 2 tõlgendusega.

Lisaks on praeguses protsessis eiratud Maailma Terviseassamblee töökorda. Selle tulemusena ei ole osalisriikidel, sealhulgas Eesti Valitsusel, endiselt selgust selles kohta, mille üle täpselt nad peaksid 77. Maailma Terviseassambleel hääletama. Demokraatlik protsess ja rahvusvahelise õiguse põhimõtted ning terve mõistus nõuavad, et suure tähtsusega dokumentide vastuvõtmise menetlus ei tohiks põhimõtteliselt kujutada endast „pimedat hääletust“, mida Sotsiaalministeerium selles küsimuses toetab. 

Artikli 55 lõike 2 eesmärki eiratakse

Nagu iga mitmepoolset lepingut, tuleb ka IHRi tõlgendada ja kohaldada kooskõlas rahvusvaheliste lepingute õiguse Viini konventsiooni artikli 31 lõikega 1. Seda tuleb tõlgendada kõnealuse õigusnormi eset ja eesmärki silmas pidades. IHRi artikli 55 lõike 2 eesmärk on anda kõigile IHRi osalisriikidele piisav võimalus põhjalikult hinnata kavandatavate muudatuste õiguslikke, institutsioonilisi, poliitilisi ja finantsmõjusid riigis ning nende vastavust riikide muudele kohustustele, mis tulenevad rahvusvahelisest õigusest, sealhulgas rahvusvahelisest ja piirkondlikust inimõigustealasest õigusest. See hõlmab avatud poliitilist arutelu ja hinnangut selle kohta, kas Eesti riik on valmis andma Maailma Terviseorganisatsioonile ja eelkõige Maailma Terviseorganisatsiooni peasekretärile ning hädaolukorra komiteedele, mis WHO võib IHRi alusel luua, üle täiendavaid pädevusi. Paljud praegu arutatavad IHRi muudatusettepanekud näevad ette sellise üleandmise. Täidesaatvad asutused peaksid soovima konsulteerida oma seadusandjate ja muude asutustega.

Arvestades, et IHRi muudatused on kavas 77. Maailma Terviseassambleel vastu võtta koos uue pandeemialeppega, tekib täiendav probleem: Eesti riik peaks põhjalikult hindama, kuidas kavandatavad IHRi muudatused mõjutavad pandeemialeppe sätteid, et vältida kattuvaid ja vastuolulisi kohustusi vastavate rahvusvaheliste õigusaktide alusel ning hinnata võimalikke kaugeleulatuvaid õiguslikke, institutsionaalseid ja rahalisi tagajärgi riiklikul ja rahvusvahelisel tasandil.

Selliste hinnangute andmiseks tuleb osalisriikidele esitada kavandatavate muudatuste lõplik tegelik tekst vähemalt neli kuud (27. jaanuar 2024) enne vastavat Maailma Terviseassambleed. Praegu on olukord kus tekst, mis ei ole lõplik, koosneb 308 erinevast ja vastuolulisest ettepanekust, ning see tekst muutub WGIHRi raames toimuvate läbirääkimiste tõttu pidevalt. See oli nii kõikide WGIHRi töörühmade välja töötatud muudatusettepanekute puhul, mis väidetavalt edastati kõigile osalisriikidele pärast iga WGIHRi koosolekut. Protsessi iseloomu tõttu on veelgi vajalikum, et kõikidele riikidele antaks vähemalt neli kuud aega muudatusettepanekute lõpliku teksti hindamiseks. Selle taustal võib WHO sekretariaadi avaldust „sätte, mille eesmärk on tagada, et kõigil osalisriikidel on piisavalt aega kavandatavate muudatuste kaalumiseks ja kooskõlastamiseks siseriiklikult ja rahvusvaheliselt enne assamblee toimumist, kus riiklik konsensus on saavutatud“, mida ei ole rakendatud, vaadelda kui riikide suveräänsete õiguste eiramist ning esindatavate inimeste demokraatlike osalemisõiguste rikkumist.

Kas sekretariaat on nüüdseks eemaldunud IHRi artikli 55 lõike 2 tõlgendusest, mis on kooskõlas sätte eesmärgiga, mille kohaselt tuleb IHRi mis tahes muudatuste lõplikku teksti levitada neli kuud enne Maailma Terviseassamblee toimumist? Kui jah, siis miks? Ning kuidas on see kooskõlas WHO kohustusega toetada rahvusvahelist õigusriigi põhimõtet? (Või ei järginud sekretariaat oma kehtestatud haldusmenetlusi, kui ta edastas 2022. aasta novembris 308 muudatusettepanekut?)

Lõplikku teksti ei ole osalisriikidele edastatud vähemalt neli kuud enne 77. Maailma Terviseassamblee algust, mis on vastuolus IHRi artikli 55 lõikega 2

IHRi muudatusettepanekute lõplik tekst ei ole tänaseni – üks nädal enne 77. Maailma Terviseassamblee algust – kättesaadav ja seega ei ole sekretariaat seda kõikidele IHRi osalisriikidele edastanud. WHO kodulehel on info et läbirääkijad kohtuvad uuesti alates 20.05.2024 et lõpetada töö lahendamata küsimuste osas. See kujutab endast IHRi artikli 55 lõikes 2 sätestatud neljakuulise perioodi nõude ränka rikkumist.

IHRi artikli 55 lõike 2 sõnastus on nelja kuu pikkuse etteteatamise nõude osas selge. Vastavalt IHRi artikli 55 lõike 2 koostajate selgesõnalisele kavatsusele on see säte lex specialis säte kooskõlas üldise reegliga, mis on sätestatud 1969. aasta rahvusvaheliste lepingute õiguse Viini konventsiooni artikli 40 lõikes 2 mitmepoolsete lepingute muutmise kohta.

Maailma Terviseassamblee kodukorra rikkumine

Ei WGIHR ega valitsustevaheline läbirääkimisorgan (INB) ei ole lõpetanud läbirääkimisi oma vastavate õigusaktide üle ning Maailma Terviseorganisatsiooni osalisriikidele ei ole kättesaadavad ei IHRi kavandatavate muudatuste ega uue pandeemialeppe lõplikud versioonid. Seega on WHO sekretariaadi, valitsustevahelise läbirääkimisorgani ja WGIHRi tegevus vastuolus ka Maailma Terviseassamblee kodukorraga.

Üldjuhul tehakse kõik esialgse päevakorraga seotud dokumendid veebis kättesaadavaks vähemalt kuus nädalat enne Maailma Terviseassamblee korralise istungjärgu algust (14. reegel). Kuigi 13. ja 15. reegliga on lubatud mõned erandid, kui Maailma Terviseassamblee on kokku leppinud või kui Maailma Terviseassamblee president on üldkomitee nõusolekul otsustanud need reeglid peatada, ei kohaldata neid paindlikke võimalusi rahvusvaheliste konventsioonide või lepingute või rahvusvaheliste eeskirjade suhtes, mille vastuvõtmiseks on Maailma Terviseassambleele ettepanek tehtud. 10. reegel sätestab, et „peadirektor konsulteerib ÜROga ja spetsialiseeritud asutustega ning liikmesriikidega [nende …] konventsioonide või lepingute või […] eeskirjade […] sätete osas, mis mõjutavad nende tegevust“. Samuti edastab peadirektor Maailma Terviseassambleele ÜRO, tema spetsialiseeritud asutuste ja valitsuste märkused, mis tulenevad sellistest konsultatsioonidest.

Selle reegli järgimine eeldab esiteks, et ÜRO-le, tema spetsialiseeritud asutustele ja valitsustele antakse võimalus konsulteerida nii uue pandeemialeppe kui ka IHRi muudatusettepanekute lõpliku teksti üle, ning teiseks, et enne Maailma Terviseassambleed antakse mõistlik ajavahemik sellisteks tõhusateks rahvusvahelisteks konsultatsioonideks ja märkuste esitamiseks. Vähem kui kümme päeva enne 77. Maailma Terviseassamblee algust ning arvestades, et pandeemiakokkuleppe lõplik tekst ja kavandatud IHRi muudatuste lõplik sõnastus puuduvad, ei ole enam jäänud mõistlikku aega selliste konsultatsioonide läbiviimiseks, mis on nõutud Maailma Terviseassamblee kodukorras.

Lisaks tekivad praktilised probleemid seoses nende dokumentide õigeaegse tõlkimisega WHO liikmesriikide ametlikesse keeltesse, mis on vajalik, et tagada kõigi delegatsioonide võrdne osalemine Maailma Terviseassamblee aruteludes.

Üleskutse mitte võtta 77. Maailma Terviseassambleel vastu IHRi muudatusi ja pandeemialepet

Eespool öeldut silmas pidades kutsume Eesti Vabariigi Sotsiaalministeeriumit üles WHO sekretariaadi poolt IHRi artikli 55 lõike 2 ja Maailma Terviseassamblee kodukorra rikkumise lõpetamist. IHRi kavandatud muudatuste vastuvõtmiseks 77. Maailma Terviseassambleel ei ole enam seaduslikku võimalust, samuti ei saa vastu võtta uut pandeemialepet, mille kohaldamisala on ratione materiae ja mille institutsiooniline raamistik kattub oluliselt muutmisel oleva IHRi omaga. Mõlema dokumendi vastuvõtmine tuleb edasi lükata, et tagada rahvusvahelise õigusriigi põhimõtte kaitse ning menetlusliku ja tulemuste võrdsuse, võimaldades õiglast panust ja arutelu.

Tõite välja oma vastuses meie kirjale, et avalik kuulamine mõlema dokumendi tutvustamiseks leidis aset Riigikogu EL asjade komisjoni juhtimisel veebruaris 2024. Kuid EL asjade komisjonist tehtud videosalvestise alusel ei toimunud rahvusvaheliste terviseeeskirjade muudatuste üle sisulist arutelu, kuna ei arutatud petitsioonis välja toodud konkreetseid artikleid ega avatud kordagi kõnealust dokumenti.

Kavandatavate tervise-eeskirjade muudatuste ettepanekud[3] on suurelt osalt Eesti Vabariigi põhiseadusega vastuolus. Võimaliku rakendamise tulemusena näeme kodanikena ohtu kaotada õigus kehalisele puutumatusele, liikumisvabadusele, sõnavabadusele ja teistele põhiõigustele.

Kuidas teeb Eesti riigi esindaja kaalutletud otsuse hääletada 77. Maailma Terviseassambleel eesti rahva eest, kui ei eesti rahvas ega ka Eesti riigi poliitikud pole saanud arutada ei rahvusvaheliste tervise-eeskirjade ega ka pandeemialepingu üle?

Seoses ajalise piiranguga ootame Teie tagasisidet kolme tööpäeva jooksul.

World Council for Health Estonia MTÜ juhatus

17.05.2024

Sotsiaalministeeriumi vastus WCH Estonia 9.05.2024 pöördumisele:

Lugupeetud World Council for Health Estonia MTÜ juhatus,

Sotsiaalministeerium tänab Teid pöördumise eest seoses Maailma Terviseorganisatsiooni (edaspidi WHO) rahvusvaheliste tervise-eeskirjade (edaspidi IHR) muudatuste ja kavandatava pandeemialeppe võimaliku hääletamisega 77. Maailma Terviseassambleel (edaspidi WHA). Hea meelega selgitame pandeemialeppe ja tervise-eeskirjade läbirääkimiste protsesse ja hetkeseisu. Kuna Teie küsimus puudutab eelkõige WHO töökorraldust, siis tugineme oma vastuses ka WHO poolt jagatud infole.

Pandeemialeppe läbirääkimised on kestnud üle kahe aasta ning tänaseks on toimunud üheksa ametlikku läbirääkimissessiooni. Samuti on aset leidnud hulgaliselt mitteametlikke temaatilisi arutelusid, mille on kokku kutsunud erinevate riikide esindajad. Läbirääkimistel osalevad kõik WHO osalisriigid, sealhulgas ka Eesti, mis tähendab, et kõik riigid on hästi kursis läbirääkimiste käigus sisse viidavate sõnastusettepanekute ja seonduvate aruteludega. Kui osalisriigid jõuavad leppe tekstis kokkuleppele, esitatakse see Maailma Terviseassambleel hääletamiseks.
Leppe vastuvõtmiseks on vajalik 2/3 riikide häälteenamus. Seejärel tuleb konventsiooniga liitumiseks ratifitseerida see Riigikogus, mille järel muutub see Eestile õiguslikult siduvaks.

Rahvusvaheliste tervise-eeskirjade muudatuste läbirääkimised algasid 2022.a sügisel, kui WHO osalisriigid leidsid üksmeelselt, et IHRi (2005) rakendamist on vaja tugevdada. Selleks oli kõigil osalisriikidel võimalus esitada omapoolsed muudatusettepanekud 16. novembriks 2022 ehk ca 17 kuud enne 77. WHA toimumist. Kokku esitati 308 muudatusettepanekut. Rahvusvahelisi tervise-eeskirju arutab Maailma Terviseassamblee raames loodud töögrupp (WGIHR), kus osalevad kõik WHO osalisriigid ning kõik nad on seega ka teadlikud muudatuste sisust ja sõnastusettepanekutest. Viienda läbirääkimisvooru lõpus 2023. a oktoobris otsustas töögrupp, et kõiki esitatud muudatusettepanekute arutelusid ei suudeta lõpetada 2024 jaanuariks, mistõttu jätkatakse tööd ettepanekutega maikuuni ning WHO peadirektor esitab 77. WHA-le heaks kiitmiseks muudatusettepanekute paketi, milles töögrupis on kokku lepitud. Töögrupis otsustatu on täismahus leitav siit (vt. p 5). Kahjuks ei ole meil võimalik kommenteerida teiste WHO osalisriikide positsioone, kuid oma lõpliku seisukoha esitavad kõik riigid Maailma Terviseassambleel hääletades. Kui IHRi muudatused WHA-l heaks kiidetakse, ei rakendu need Eestile koheselt, vaid 12 kuu möödudes. Seejuures on Eestil võimalus nende rakendamist edasi lükata või muudatustega mitte nõustuda hiljemalt 10 kuu jooksul peale nende vastu võtmist. Samas märgin, et paljud muudatused, mis on plaanis IHRi sisse viia, on juba täna reguleeritud Eestis nakkushaiguste ennetamise ja tõrje seadusega.

Nii pandeemialeppe kui IHRi muudatuste lõplikud dokumendid tõlgitakse eesti keelde peale nende vastu võtmist terviseassambleel. Avalik kuulamine mõlema dokumendi tutvustamiseks leidis aset Riigikogu EL asjade komisjoni juhtimisel veebruaris 2024 ning peale dokumentide
vastuvõtmist Maailma Terviseassambleel on kavas neid põhjalikumalt tutvustada ka Eesti avalikkusele.

Loodan, et vastasin Teie küsimustele ning edastan ühtlasi vabanduse ministri nimel, kellel käesoleval nädalal ei olnud võimalust kohtumiseks juba varem kokku lepitud kohustuste tõttu.

Lugupidamisega,

Triin Uusberg
osakonnajuhataja
Euroopa Liidu ja väliskoostöö osakond
Sotsiaalministeerium

[email protected]
Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn
www.sm.ee

Eesti hääletamine 77. Maailma Terviseassambleel rahvusvaheliste terviseeeskirjade muudatuste ja pandeemialeppe poolt on vastuolus terviseeeskirjade artikkel 55-ga

Hääletamine

Lugupeetud Terviseminister Riina Sikkut

Maailma Terviseorganisatsiooni (edaspidi WHO) rahvusvaheliste tervise-eeskirjade (edaspidi terviseeeskirjade, IHR – International Health Regulations) muudatuste ja pandeemialeppe hääletamine liikmesriikide poolt on plaanitud 77. Maailma Terviseassambleele, mis toimub 27. mai – 1. juuni 2024.

Kui tervise-eeskirjade muudatused võetakse vastu Terviseassambleel, jõustuksid need Eestis automaatselt vaikimisi ja need ei vajaks ratifitseerimist Riigikogu poolt.

Kui aga pandeemialepe Terviseassambleel vastu võetakse, esitatakse see heaks kiitmiseks Vabariigi Valitsusele ning seejärel ratifitseerimiseks Riigikogule.

Eesti ei tohiks osaleda hääletusel 77. Maailma Terviseassambleel tervise-eeskirjade muudatuste osas, kuna WHO on rikkunud samade tervise-eeskirjade[2] artikli 55 lõiget 2. Vastavalt nimetatud lõikele peab WHO peadirektor edastama tervise-eeskirjadesse planeeritud muudatuste[2] lõpliku teksti kõikidele osalisriikidele vähemalt neli kuud enne Terviseassamblee toimumist, samuti ei tohiks hääletada pandeemialepingu3 üle, mille materiaalne ulatus ja institutsiooniline raamistik kattub tervise-eeskirjade muudatustega.

WHO peadirektor ei ole nõutud dokumente ettenähtud tähtajaks (27. jaanuar 2024) edastanud ega reageerinud korduvatele järelpärimistele. Seetõttu ei ole liikmesriikidel võimalik kujundada oma seisukohta planeeritavate muudatuste osas.

Rahvusvaheliste tervise-eeskirjade muudatuste[2] viimane avalik versioon on avaldatud 17. aprill 2024 ja pole teada, mida lõplik variant sisaldab. Meile teadaolevalt tervise-eeskirjade muudatuste töörühma koosolekud veel käivad. Rahvusvahelistesse tervise-eeskirjade muudatuste kavandisse[2] on siiamaani teadaolevalt sisse viidud enam kui 300 muudatust, millest osa on õiguslikult siduvad ja väga laia mõjuga. Vaatamata liikmesriikide infosulus hoidmisele planeeritakse tervise-eeskirjade muudatused hääletusele panna juba paari nädala pärast 2024. aasta maikuus.

Kavandatavate muudatuste dokumenti pole eesti keelde tõlgitud ning selle üle pole Eestis toimunud ühtegi avalikku arutelu ning nende mõju kodanike igapäevaelule, õigustele ja kohustustele pole elanikonnaga arutatud. Kavandatavate tervise-eeskirjade muudatuste ettepanekud[2] on suurelt osalt Eesti Vabariigi põhiseadusega vastuolus. Võimaliku rakendamise tulemusena näeme kodanikena ohtu kaotada õigus kehalisele puutumatusele, liikumisvabadusele, sõnavabadusele ja teistele põhiõigustele.

Lisame oma pöördumisele Austria Global Health Responsibility Agency avaliku kirja[4] WHO peadirektorile seoses Rahvusvaheliste tervise-eeskirjade1 (2005) artikli 55 rikkumisega, kus antud agentuur toob va lja, et Maailma Terviseassambleel on seaduslik kohustus järgida terviseeeskirjade1 artiklit 55 lõige 2, seda eirates läheb WHO tegevus vastuollu kehtivate eeskirjadega.

01.mail 2024 kirjutasid 49 vabariiklasest senaatorit president Bidenile kirja[5], nõudes, et ta võtaks tagasi USA toetuse WHO pandeemialepingule ja rahvusvaheliste tervise-eeskirjade muudatustele. Senaatorid juhivad tähelepanu sellele, et need kaks dokumenti annavad WHO peadirektorile volitused kuulutada ühepoolselt välja tervisealased hädaolukorrad; laiendavad WHO võimu riikide üle, rikkudes nende suveräänsust ja sekkuvad sõnavabadusse.

USA senaatorite kirjale järgnes 08. mail 22 osariigi peaprokuröride kiri[6] President Bidenile, et USA ei tohi lubada WHO-le võimu loovutamist, mille peadirektor saab piirata kodanike õigust sõnavabadusele, eraelu puutumatusele, liikumisele (piiriülesele reisimisele) ja teadlikule nõusolekule.

Lisaks Ühendkuningriik keeldub ühinemast Maailma Terviseorganisatsiooni (WHO) pandeemialeppega, kuna peaks seetõttu ära andma viiendiku oma vaktsiinidest, vahendab 9.05.2024 err.ee[7] väljaannet The Telegraph.

16. aprillil võeti Hollandi parlamendi enamushäältega vastu Mona Keijzer`i ettepanek[8] lükata WHO tervise-eeskirjade muudatuste ning uue pandeemialepingu heakskiitmine edasi või keelduda neist täielikult ja otsus saadeti valitsusele täitmiseks[9].

Seoses eelpooltooduga palume Teiega kohtumist enne 20.05. 2024, et selgitada täpsemalt oma pöördumise sisu ja võimalikke lepingutega seotud probleeme Eesti jaoks.

World Council for Health Estonia MTÜ juhatus

09. mai 2024, Tallinn

[email protected]

MAAILMA TERVISEORGANISATSIOONI RAHVUSVAHELISTE TERVISE-EESKIRJADE MUUDATUSTE JA PANDEEMIALEPINGU MURETTEKITAV SISU

WHO tervise-eeskirjade muudatused

Lugupeetud Riigikogu liige, Õiguskantsler ja EV Valitsus

2022. aastal alustas Maailma terviseorganisatsioon (edaspidi WHO) läbirääkimisi rahvusvaheliste tervise-eeskirjade muudatuste (edaspidi IHR muudatused) ja pandeemialepingu (WHO CA+)2,3 üle. Antud dokumentide heakskiitmine suurendaks oluliselt WHO kontrolli liikmesriikide rahvatervisega seotud küsimuste üle ja võtab ära riigi enda otsustamisvõimalused.

Lühendid:
IHR muudatused – rahvusvahelised tervise-eeskirjade (2005) muudatused (ingl. k. proposed amendments to the International Health Regulations (2005))
Pandeemialeping ehk WHO CA+ – Maailma terviseorganisatsiooni konventsioon, leping või muu rahvusvaheline dokument pandeemiate ennetamise, valmisoleku ja reageerimise kohta (ingl. k. WHO convention, agreement or other international instrument on pandemic prevention, preparedness and
response (WHO CA+))
PHEIC – rahvusvahelise tähtsusega rahvatervise hädaolukord (ingl. k. Public Health Emergency of International Concern)

WHO DOKUMENTIDES MURETTEKITAVAD PUNKTID (VÕI: WHO DOKUMENTIDE OHUKOHAD)

Liikmesriikide jurisdiktsiooni puudutavad probleemsed ettepanekud rahvusvaheliste tervise-eeskirjade (IHR) muudatustes1 on peamiselt järgmised:

KOHUSTUSLIKUD MEETMED JA RIIGI SUVERÄÄNSUS

1. Artikli 13A kohaselt muutuvad artiklite 15 ja 16 alusel käsitletud ajutised ja püsivad soovitused kohustuslikuks; artikli 13A lõige 7 kohaselt tekib WHO-l volitus riike juhendada. Muudatused artiklis 42 viitavad sellele, et kavandatav muudatusettepanek, mis sisaldab viidet ajutistele ja kehtivatele soovitustele, muudab nende soovituste kohaldamise kohustuslikuks (artikkel 13A; artikkel 42).

2. Erinevad muudatused laiendaksid oluliselt WHO peadirektori volitusi. Näiteks artikli 15 muudatus võimaldaks peadirektoril anda soovitusi mitte ainult tema poolt välja kuulutatud PHEICi ajal, vaid kõigis olukordades, mis tema hinnangul võivad selliseks saada. Artikli 42 täiendus sätestab muuhulgas, et WHO meetmete, nagu peadirektori juhenditegi puhul, tuleb mitte ainult „täitmisega koheselt alustada ja kõigi osalevate riikide poolt viivitamatult täide viia“, vaid „osalevad riigid rakendavad ka meetmeid, et tagada oma territooriumil tegutsevate mitteriiklike organisatsioonide poolt selliste meetmete järgimine“ (artikkel 15; artikkel 42).

3. IHRi artikkel 18 sisaldab mittetäielikku loetelu meetmetest, mida WHO võib osalisriikidele muuta kohustuslikuks. See nimekiri sisaldab muu hulgas arstliku läbivaatuse nõudmist, arstlike läbivaatuste ja laboratoorsete analüüside tõendite läbivaatamist, vaktsineerimise või muu profülaktika nõudmist, vaktsineerimise või muu profülaktika tõendite läbivaatamist, isikute rahvatervise jälgimist, karantiini või muid tervishoiumeetmeid ja rakendada isoleerimist või ravi (artikkel 18).

4. WHO erakorralisele komiteele antakse volitused tühistada liikmesriikide tehtud terviseohutuse otsused (artikkel 43).

5. Liikmesriigid kohustuvad eraldama raha rahvusvahelisele rahastamismehhanismile, tuvastama rahvatervist ähvardavaid ohte ja edendama tervishoiutoodete kättesaadavust (artikli 44 lõige 1).

INIMÕIGUSTEST LOOBUMINE

6. Muudatusettepanekud sisaldavad rahvusvaheliste tervise-eeskirjade juhtpõhimõtete artikli nr 3 muutmist: maha on kriipsutatud väärikuse, inimõiguste ja põhivabaduste täielik austamine ning see on asendatud võrdsust, kaasatust ja sidusust taotlevate muudatustega (artikkel 3).

ÜLEMAAILMNE VÕITLUS ERIARVAMUSTEGA

7. Liikmesriikidel tekiks kohustus piirata teabe edastamist meedias, sotsiaalmeedias ja muudes suhtluskanalites vastavalt WHO poolt määratletud suunistele. Sisse viidud muudatused kutsuvad üles „tõkestama vale- ja ebausaldusväärse teabe levitamist” ja tugevdama WHO-d ülemaailmsel tasandil, et võidelda „valeinformatsiooni ja desinformatsiooni vastu”. WHO-l oleks kohustus „kontrollida teavet, mis pärineb muudest allikatest kui osalevatest riikidest” (artikkel 44 lõige 1 punkt h; lisa 1 uus lõige 5 punkt g, uus lõige 7 punkt e).

JÄRELVALVE – (DIGITAALSED) TERVISETÕENDID JA ASUKOHA MÄÄRAMISE VORMID

8. Muudatusettepanekud artiklis 23, mis puudutavad (digitaalsete) tervisetõendite või asukoha määramise vormide kasutamist kontrolli ja järelevalve jaoks, ei ole tehtud mitte ainult rahvusvaheliste tervisehädaolukordade jaoks, vaid antud artiklis käsitleb üldisi tervishoiumeetmeid nii (sihtkohta) saabumisel kui ka lahkumisel. See artikkel kehtib kõigi olukordade, mitte ainult rahvusvaheliste hädaolukordade (PHEIC) kohta. Artikli 23 kohta esitatud muudatused hõlmavad näiteks “lõiget 6, mis lisab konkreetse viite reisijate asukoha määramise vormidele osana dokumentidest, mida võidakse nõuda, ja eelistab, et need oleksid digitaalses vormingus” (artikkel 23).

TERVISHOIUTOODETE TOOTMISE MONOPOOLNE REGULEERIMINE WHO POOLT 

9. WHO-le antaks volitused hallata liikmesriikide tervishoiutoodete tootmist ja jaotamist kriiside ajal. WHO saaks voli määrata, millised tooted on vajalikud rahvusvahelisi probleeme tekitavatele rahvatervise hädaolukordadele reageerimiseks. WHO taotlusel tagaksid osalevad riigid, et nende territooriumil olevad tootjad tarnivad WHO-le või teistele osalisriikidele nõutud koguse tervisetooteid õigeaegselt WHO juhiste kohaselt, et tagada
tervisekaitsevahendite jaotuskava tõhus rakendamine (artikkel 13A).

PEALESURUTUD PAKKUMISED JA KOOSTÖÖKOHUSTUS 

10. Muudatus artikli 13 lõikele 3 seab osalisriigile kohustuse esitada WHO-le abipakkumise tagasilükkamise põhjendus 48 tunni jooksul abipakkumise saabumise hetkest ehk osalisriikidest saaksid pealesunnitud pakkumiste saajad, millega kaasneb kohustus keeldumist põhjendada. Vastamise tähtaeg on ebarealistlik. Uues lisas, jaotises „Koostöökohustused” on kirjas: „Osalisriigid võivad taotleda koostööd või abi WHO-lt või teistelt osalisriikidelt. WHO ja osalisriigid, kellele sellised taotlused on adresseeritud, on kohustatud sellele taotlusele viivitamatult vastama ning osutama nõutud koostööd ja abi. Mis tahes suutmatusest sellist koostööd ja abi pakkuda, teatatakse taotluse esitanud riikidele ja WHO-le koos põhjustega (artikkel 13 lõige 3).

PATOGEENI PROOVIDE JA GENEETILISE JÄRJESTUSE ANDMINE JA JAGAMINE (GENETIC SEQUENCE DATA) 

11. Pakutud muudatuste hulgas artikli 44 lõigetes 1 ja 2 ning lisa 1 osades A ja B seatakse riikidele kohustus jagada WHO-le teavet patogeenide geneetilise järjestuse andmete osas ning kehtestatakse WHO-le kohustus jagada saadud teavet kõigi osalisriikidega p a t o g e e n i d e uuringute ja riskianalüüsi eesmärkidel (artikkel 44 lõige 1 ja 2; lisa 1 osa A ja osa B).

Täiendav pandeemialeping, kui see vastu võetakse, tagab WHO osalisriikide juurdepääsu patogeenidele ja eeliste jagamise süsteemile (PABS-süsteem), põhjustades bioohutuse ja muid turvaprobleeme. PABS-süsteemi käsitletakse täpsemalt käesoleva dokumendi jaotises „Pandeemialeping“ (WHO CA+).